kellytravelsasia.reismee.nl

Meditatie retreat Doi Suthep

Wat een bijzondere ervaring, een 5-daagse meditatie retreat in Doi Suthep Vipassana Meditation Center.

Ik had verwacht dat het erg zwaar zou zijn, met 05.00 opstaan en twee maaltijden per dag.. Dit ging gelukkig boven verwachting, je went snel aan het ritme. Ook merkte ik al snel vooruitgang in mijn meditatie, het is erg leerzaan als je er helemaal voor gaat. Zo heb ik me ook netjes aan de regels gehouden, waar ik in het begin wat tegenop zag. Niet mogen lezen en schrijven is moeilijk voor mij. Toch had ik er uiteindelijk weinig behoefte aan, en wilde ik graag meer mediteren. Ik ben in korte tijd heerlijk tot rust gekomen en had graag langer willen blijven.

Zo ziet de dag er als volgt uit :

05:30 Dhamma talk. De teacher (monk) vertelt over de teachings van de boeddha. Hij heeft veel gesproken over happiness, loving kindness en karma.

07:00 De eerste maaltijd

08:00 Ochtend meditatie. Meditatie rondes bestaan uit afwisselend loop en zit meditatie. Een timer wordt gebruikt om de tijd bij te houden. Tussendoor kun je een korte pauze nemen en bijv kijken naar het mooie uitzicht vanaf het balkon (het meditatie centrum ligt op een berg).

11:00 De tweede maaltijd

12:00 Middag meditatie. Rond 13:00 heeft iedereen een kort gesprek met de teacher voor je volgende stap in je meditatie (bijv 20 min mediteren ipv 15).

18:00 Evening chanting. Iedereen doet zijn best het Thaise chanting zo goed mogelijk mee te zingen, hierbij uiten we respect voor de boeddha en zijn teachings.

De teacher heeft een paar simpele maar belangrijke boodschappen meegegeven die ik graag met jullie wil delen:

Karma: Don't do bad, do good

Smile at least 7 minutes a day

Meditate at least 30 minutes a week

Take care of yourself, loving kindness starts from within

:)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!