kellytravelsasia.reismee.nl

Op de (motor)bike in Vang Vieng

Vang Vieng is nu een rustig stadje, maar stond vroeger bekend als party plek onder jongeren. Drinken en tuben op de rivier, waar helaas veel van deze jongeren hun leven hebben verloren. Nu probeert Vang Vieng zijn authentieke, chille sfeer weer terug te krijgen, en zo heb ik het zelf ook echt ervaren. Ondanks dat de stad zelf niet zo bijzonder is, is er in de omgeving genoeg te doen en te zien. Zo kun je er voor kiezen om op tour te gaan kayaken of ziplinen, maar ik heb mijn eigen tour gemaakt. Dag 1 op fiets, en dag 2 de scooter, om de omgeving van Vang Vieng te verkennen en een bezoekje te brengen aan de blue lagoons.

Dag 1

Ik dacht het beste idee te hebben, om gewoon lekker op de fiets naar de blue lagoon te gaan. Ik wist dat er meerdere lagoons waren, en bij het hostel zeiden ze dat nummer 3 het beste was. Toen ik zei dat ik op de fiets ging, werd ik al een beetje raar aangekeken, en dat was zeker niet de laatste keer. Ik kwam er al snel achter waarom, pff wat was het afzien zeg! Behalve dat het die dag al echt heet was (35 - 38 graden), bestond de route uit een zeer slechte weg, vol met stenen en gaten. Ik kwam met de grootste moeite vooruit, het was echt heel zwaar! Blue lagoon 1 was dichtbij dus ik wilde daar even een kijkje nemen. Deze was het minst mooi, maar zat vol met (Chinese) toeristen. Er was ook een grot waarin je diep kon afdalen, klimmend over de (gladde) rotsen. Ik ben een stuk naar beneden gegaan, glibberend over de rotsen, maar toen ik helemaal alleen in het pikdonker naar de gang voor me stond te kijken, leek het me toch een goed idee om terug te keren! Het was wel mooi daar. Toen weer opweg door de hitte naar blue lagoon 3, die ik uiteindelijk niet meer heb gehaald, het was gewoon te ver op de fiets! Toen maar gestopt bij blue lagoon 2, waar het een stuk rustiger was, en ook mooier dan bij 1. Na hier even gerelaxt te hebben, weer op de weg terug, en nog even langs een viewpoint. 500 meter steil de berg op.. Tegen die tijd was ik al erg vermoeid van het fietsen, dus je kunt je wel voorstellen dat het een hele uitdaging was. Maar natuurlijk heb ik de top wel bereikt, en was het de zware klim gelukkig waard!

Dag 2

De volgende dag voor de betere optie gekozen, een motorbike! Dat ging toch echt een stuk makkelijker, en zorgde er ook voor dat ik veel verder kon gaan. De omgeving is echt prachtig. Je rijdt door kleine dorpjes die omgeven zijn door bergen, letterlijk overal waar je kijkt zie je groen. Dit keer heb ik blue lagoon 3 bereikt, die ik ook zeker het mooiste vond van allemaal, echt een aanrader voor iedereen die Vang Vieng gaat verkennen. Hier hadden ze ook een mooi viewpoint (die gelukkig maar 100 meter was!). Daarna was ik doorgereden naar blue lagoon 5 (waar 4 was ik heb geen idee!), ook mooi, maar heel rustig, niet meer dan 10 man. Dit rustige is natuurlijk ook erg lekker, dan ben je zo goed als de enige in het heldere, blauwe water. Deze dag was dus duidelijk een stuk relaxter!

Voor iedereen die ooit eens Vang Vieng zou willen bezoeken, ik raad je aan om een motorbike te huren, en de meeste tijd door te brengen bij blue lagoon 3, daar lekker relaxen en een duik nemen in het koele, blauwe water. Daarna kun je altijd nog terug naar blue lagoon 2. Mocht je erg uit zijn op rust dan is blue lagoon 5 de beste optie. Mocht je toch bij blue lagoon 1 zijn, neem dan een kijkje in de grot, maar ga wel met een groep of met een gids. En voor de sportievelingen, het viewpoint is ook zeker de moeite waard!




Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!