kellytravelsasia.reismee.nl

Van Hoi An naar Hue op de motorbike

Met de motorbike van Hoi An naar Hue was ook weer een mooie ervaring. De rit bracht ons langs prachtige natuur, een mountain pass, de kustlijn. En de stadjes waren ook erg leuk en sfeervol. Deze rit is dan ook erg populair onder backpackers, en ook wij wilden dat ervaren. Dus ben ik samen met Kerry op pad gegaan. Ik zal bij het begin beginnen..

Hoi An

Een sfeervol stadje, met een historisch Old Town. Veel van de gebouwen zijn nog steeds in hun oorspronkelijke staat, en zijn ook van binnen te bezoeken. Zo had je old houses, communal houses, assembly halls (het verschil is niet altijd duidelijk), maar zeker de moeite waard om een keer te zien. Daarnaast staat Hoi An bekend om zijn tailor shops, en veel mensen kiezen er dan ook voor om hier veel geld uit te geven aan om maat gemaakte jurkjes of een pak. S'avonds is de rivier vol met kleurrijke lichtjes, en als je over de rijk verlichte brug loopt, kom je uit bij gezellige barretjes en restaurantjes, en een grote night market.

Van Hoi An naar Da Nang

Vanuit Hoi An hebben we onze bikes gehuurd, en zijn we s' ochtens op tijd op pad gegaan. De eerste bestemming was the marble mountains, een grote rotsformatie midden in een stadje. Je kon hier doorheen wandelen, en het gaf een mooi uitzicht op het stadje, de rivier en de zee. Vervolgens hebben we de weg vervolgd naar Da Nang.

Da Nang

Het stadje Da Nang ligt aan de zee, en om onze eerste dag rustig te beginnen, hebben we hier een stop gemaakt met een overnight stay. Dit raad ik iedereen aan omdat de weg van Hoi An naar Hue erg lang is om in één dag te doen, waardoor je meer moet haasten en mogelijk niet alles kunt zien. Er is echter niet veel te doen in Da Nang, maar op het strand liggen is over het algemeen niet heel vervelend. Om in het centrum te komen moet je over een grote brug waar ze een draak op hebben gemaakt. In het weekend spuugt deze draak vuur en water, en het mocht net zo uitkomen dat wij er in het weekend waren :)

Van Da Nang naar Hue

Dit was verreweg het mooiste stuk! Zo begonnen we onze tweede dag naar een Pagoda ter noorden van Da Nang. Vanaf de pagoda had je mooi uitzicht over de stad en de zee. Vervolgens kwamen we bij de mountain pass, die je zoals de naam al doet vermoeden, door een pad door de bergen neemt. Dit was heel erg mooi, en ook hier had je weer uitzicht op de helderblauwe zee. Soms was het wel spannend om een grote truck in te halen op de mountain pass met de vele bochten, maar gelukkig is alles goed gegaan! Toen we weer uit de bergen waren, vervolgde onze weg zich langs de kust. Dus hadden we aan de ene kant de bergen, en aan de andere kant de kust, wat heerlijk was om langs te rijden. Tussendoor gestopt in een restaurantje aan het strand, waar ik voor het eerst mosselen en clamps heb gegeten. In de namiddag hebben we een verfrissende duik kunnen nemen in de elephant springs, wat een relax en zwemparadijs is voor de lokale bevolking. Uiteindelijk na een lange dag rijden, zijn we net voor het donker aangekomen in Hue.

Hue

Na onze vermoeiende trip hebben wat uit kunnen rusten in Hue, een rustig stadje, met een historische kern, waar vroeger de royal family leefde binnen de paleismuren. Ook dit is de moeite waard om doorheen te lopen. Echter, wat toch wel het leukste was aan Hue, was het verlaten waterpark! Spannend, omdat we er eigenlijk niet mochten zijn, maar toch door het bos naar binnen waren gelopen (we waren niet de enige, het is erg populair onder reizigers). Het is gek om de verlaten attracties en waterslides te zien, en zelfs een beetje spooky, maar dat hoort erbij!

Kortom, de stadjes zijn leuk, en de rit op de motorbike neemt je langs prachtige natuur, door de bergen, en langs de kust. Zeker een aanrader voor iedereen die centraal Vietnam wilt bezoeken :)