kellytravelsasia.reismee.nl

Ha Giang motor loop

Een van de mooiste dingen die ik heb gedaan tijdens mijn reis is toch wel de Ha Giang motor loop. In het noorden van Vietnam, tegen de grens met China, trekken steeds meer backpackers met hun motor om hier het landschap te verkennen. Ik hoorde hier veel mooie verhalen over, en ik denk ook zeker dat dit het mooiste stuk is van Vietnam. De natuur is hier echt prachtig, en je rijdt continu door de bergen, en langs rijstvelden en dorpjes. We hebben in 4 dagen de loop gedaan, wat precies goed was voor onze route. Ik zal proberen een idee te geven van hoe deze dagen eruit zagen.

Dag 1: Ha Giang --> Yen Minh

De eerste dag was erg spannend, Kerry en ik hadden beide nog nooit op een semi-automatische scooter gereden, en dat is toch even wennen. Voor het landschap is dit type scooter echter wel beter, en een beetje adrenaline kan geen kwaad. Dus zo begonnen we onze dag, en al snel reden we het stadje uit om de weg te vervolgen door de bergen. Het landschap was erg mooi, en we hebben onder weg meerdere malen gestopt om foto's te maken of iets te drinken. We hebben deze dag rustig gereden en genoten van uitzicht. Tegen het einde van de middag kwamen we aan in ons hostel. Hier leerden we een groep mensen kenden, die dezelfde route volgden als wij. Ze boden aan om met hun mee te rijden, wat ons wel leuk leek.

Dag 2: Yen Minh --> Dong Van

Dus zo gingen we deze dag met een groep van 10 mensen op pad, achter elkaar aan op de motor, wat toch wel erg leuk is. Onderweg hebben we ook weer vaak gestopt, wat met een grote groep soms wel veel tijd kost. Zo was deze dag de afstand niet heel groot, maar hebben we er toch lang over gedaan. Wel hadden we twee leuke stops, zo zijn we even de grens over gegaan naar China! Was dit legaal? Nee, dat niet.. maar wel erg spannend! We liepen door de bosjes, langs een groot hek met prikkeldraad, en toen stonden we ineens aan de andere kant, en keken we uit over het Chinese landschap! Wat natuurlijk net zo mooi is als in Vietnam. Het bord met een doodshoofd maakte ons toch wel wat nerveus, of nou ja, mij wel in ieder geval. En na 5 minuten zijn we toch maar weer terug naar Vietnam gegaan! En toen weer verder op de motorbike, naar het hoogste punt van Vietnam (Lung Cu), en de vlag toren. Vanuit hier konden we ook op het landschap van China uitkijken. Uiteindelijk zijn we rond etenstijd aangekomen in het hostel.

Dag 3: Dong Van --> Du Gia

Deze dag was veruit de mooiste, met de Ma Pi Leng Pass, en gaf ons de meest adembenemende uitzichten. Elke bocht stopten we om een foto te maken, om er dan bij de volgende bocht achter te komen dat hier het uitzicht nóg mooier was. Gelukkig hadden we hier mooi weer en hebben we goed van het uitzicht kunnen genieten. De groene bergen, zo ver je kunt kijken, met dallen, rijstvelden, rivieren.. Ik denk niet dat ik ooit zulke prachtige natuur heb gezien. Ik denk dat we allemaal erg onder de indruk waren. Onderweg reden we ook langs dorpjes, waar de mensen nog echt traditioneel gekleed zijn, met manden op hun rug, toch wel bijzonder om te zien. De vele stops koste ons erg veel tijd, en deze dag was een lange weg (met veel regen in de middag), waardoor we bijna in het donker bij het hostel aankwamen, erg vermoeid van de lange rit. Ik voelde me wel veilig om met zo'n grote groep te rijden, 10 motorbikes achter elkaar, iedereen die voor elkaar uitkeek. Ook leuk om zo'n ervaring met elkaar te kunnen delen. Het was een mooie dag.

Dag 4: Du Gia --> Ha Giang

In de ochtend zijn we bij een waterval gaan kijken, wat mooi was, alleen een slechte weg ernaar toe. Deze dag was toch het minste, en erg zwaar. De wegen waren dit stuk zo slecht.. er was vaak niet eens een weg, alleen gaten en stenen.. Hoe vaak ik mijn banden weg voelde slippen, ik vind het een wonder dat ik niet gevallen ben, en mijn scooter niet uit elkaar gevallen is.. Gelukkig is niemand van onze groep gevallen, en zijn we allemaal weer heelhuids aangekomen in Ha Giang. Erg vermoeid uiteraard, maar de ervaring van de afgelopen dagen was het allemaal waard!

De Ha Giang loop was een prachtige weg door de bergen, die je langs de mooiste natuur van Vietnam brengt, met adembenemende uitzichten. Een aanrader voor iedere reiziger in het noorden van Vietnam. Ik heb het geluk gehad deze ervaring met een leuke groep mensen te kunnen delen, ik heb echt genoten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!