kellytravelsasia.reismee.nl

2-daagse jungle trek Nam Ha

Luang Namtha is een plaatsje in het noorden van Laos en staat bekend om zijn prachtige natuur in Nam Ha National Park, waar veel reizigers komen voor een trekking in de jungle. Ik dus ook! Een 2-daagse trek door de jungle, wat een prachtige ervaring weer!

Dit was voor mij de eerste keer dat ik meerdere uren in de bergen een trekking heb gedaan. De eerste dag hebben we iets van 4 uur gelopen en de tweede dag 5 uur. Zeker de eerste dag was goed te doen. Onderweg hebben we een uurtje rust gehad om wat te eten, met voedsel dat we die ochtend op de markt hadden gekocht. Ook liet de gids ons wat jungle food proberen (in de stengels van planten), wat wel een unieke smaak had. Mensen in Laos gebruiken jungle food veel met koken.

Na een prachtige wandeling in de natuur (op de vele insecten na) komen we aan in het bergdorpje waar we zullen overnachten. Ik vond het bijzonder om te zien hoe de mensen daar leven. In kleine houten huisjes, zonder elektriciteit en ze wassen zich in de rivier. Er zijn veel kinderen die al erg zelfstandig lijken. Kleine kinderen die hun baby broertje of zusje op hun rug meenemen. Ook lopen de dieren daar los rond, veel kippen en varkens. Ik vind de kleine dieren erg schattig, maar realiseer me ook dat het voor de mensen daar gewoon voedsel is. Door met de gids te praten kom ik ook meer te weten over hun cultuur, zo geloven de mensen daar in spirits die in de bergen leven. We hebben de spirits gevraagd om het droog te houden, en ze hebben ons gehoord!

Dag twee is een stuk zwaarder, de wandeling neemt ons voor een paar uur steil omhoog. Ik kan het maar amper bijhouden! Uiteindelijk bereiken we de top van de berg. De prachtige omgeving en het uitzicht vanaf de berg is het zeker waard, je kunt de stad Luang Namtha van ver zien. Het was een mooie trekking in de jungle, en een bijzondere overnachting in het dorpje, een trekking die ik iedereen zou aanraden!

Meditatie retreat Doi Suthep

Wat een bijzondere ervaring, een 5-daagse meditatie retreat in Doi Suthep Vipassana Meditation Center.

Ik had verwacht dat het erg zwaar zou zijn, met 05.00 opstaan en twee maaltijden per dag.. Dit ging gelukkig boven verwachting, je went snel aan het ritme. Ook merkte ik al snel vooruitgang in mijn meditatie, het is erg leerzaan als je er helemaal voor gaat. Zo heb ik me ook netjes aan de regels gehouden, waar ik in het begin wat tegenop zag. Niet mogen lezen en schrijven is moeilijk voor mij. Toch had ik er uiteindelijk weinig behoefte aan, en wilde ik graag meer mediteren. Ik ben in korte tijd heerlijk tot rust gekomen en had graag langer willen blijven.

Zo ziet de dag er als volgt uit :

05:30 Dhamma talk. De teacher (monk) vertelt over de teachings van de boeddha. Hij heeft veel gesproken over happiness, loving kindness en karma.

07:00 De eerste maaltijd

08:00 Ochtend meditatie. Meditatie rondes bestaan uit afwisselend loop en zit meditatie. Een timer wordt gebruikt om de tijd bij te houden. Tussendoor kun je een korte pauze nemen en bijv kijken naar het mooie uitzicht vanaf het balkon (het meditatie centrum ligt op een berg).

11:00 De tweede maaltijd

12:00 Middag meditatie. Rond 13:00 heeft iedereen een kort gesprek met de teacher voor je volgende stap in je meditatie (bijv 20 min mediteren ipv 15).

18:00 Evening chanting. Iedereen doet zijn best het Thaise chanting zo goed mogelijk mee te zingen, hierbij uiten we respect voor de boeddha en zijn teachings.

De teacher heeft een paar simpele maar belangrijke boodschappen meegegeven die ik graag met jullie wil delen:

Karma: Don't do bad, do good

Smile at least 7 minutes a day

Meditate at least 30 minutes a week

Take care of yourself, loving kindness starts from within

Reis van Bangkok naar Chiang Mai

Na twee lange reisdagen ben ik dan eindelijk aangekomen in het hostel in Chiang Mai. De reis is gelukkig goed verlopen, maar heeft me wel uitgeput. Eerst 14 uur in het vliegtuig naar Bangkok waar ik niet heb kunnen slapen, om vervolgens een middag te wachten op de nachttrein naar Chiang Mai. Hier moet ik erg wennen aan de hitte, en mijn tas is zwaar. Terwijl ik het openbaar vervoer in Bangkok aan het uitvogelen ben, kom ik gelijk in aanraking met de Thaise cultuur, en voel ik excitement om in deze vreemde en bijzondere stad te zijn. Vooral kenmerkend zijn de grote billboards van reclame die je overal tegenkomt, en de chaotische drukte. Ook ga ik weer de eerste tempel in, de Wat Traimit, met de gouden boeddha (dit boeddha beeld is van massief goud en miljoenen euro's waard). In de tempel voel ik me weer een stuk rustiger, na alle spanningen die ik had ervaren. De nachttrein naar Chiang Mai is verder prima. Ik ben blij als ik aan kom in het hostel en ik lekker wat kan uitrusten.

Chiang Mai is een leuke stad. Mijn hostel zit midden in het oude centrum van Chiang Mai waardoor een rondje lopen je gelijk een goed beeld geeft van de stad en de cultuur, er hangt hier een leuke sfeer. Ik kom al snel meerdere tempels tegen en ga er ook een aantal naar binnen. Ook eet ik voor het eerst weer een echte Thaise curry, wat ik heerlijk vind. Wel pittig..

Welkom op mijn Reisblog!

Hallo en welkom op mijn reisblog!

Op deze site zal ik verhalen schrijven en foto's plaatsen van mijn reis door Azië. Op deze manier kun je me volgen tijdens mijn reis, en kan ik mooie ervaringen met jullie delen. Via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ook mag je altijd een berichtje achterlaten.

Leuk dat je met me meereist!