kellytravelsasia.reismee.nl

Teaching English on the Greenway School

Voor het vrijwilligersproject in Samraong ga ik Engelse les geven aan kinderen op de Greenway School. De eerste week zit er nu al weer op, wat gaat dat snel! Het was absoluut een mooie eerste week.

Ik vond de eerste dag wel erg spannend, je weet dan nog niet zo goed wat je kunt verwachten, en hoe de kinderen zijn. Er is een ochtend en een middag klas, en deze kinderen hebben niveau 2 (waarbij ze al een basisniveau van Engels hebben). Ik doe deze klasjes samen met een andere jongen uit mijn groepje, waardoor we samen het lesplan kunnen overleggen. Dus elke avond bereiden we samen de lessen voor. Veel van de oefeningen moeten we zelf verzinnen, je moet dus wel creatief zijn! Verder kun je voor een groot deel de lessen zelf indelen, al moet iedereen zich wel houden aan het teachers draaiboek. Wij moeten de kinderen leren over het onderwerp "My Houses", waarbij ze moeten leren zeggen waar ze wonen, en over de meubels/voorwerpen die je in een huis kunt vinden.

Toen we maandagochtend het klaslokaal in kwamen lopen, werden we gelijk begroet door de kinderen. Ze gaan staan en zingen in koor: "Goodmorning teacher, how are you today? De kinderen hier leren al op jonge leeftijd deze beleefdheidsvormen want in deze cultuur is respect voor de teachers erg belangrijk. Zo gaan ze ook pas zitten nadat de teacher dit heeft gezegd.

We beginnen met een introductie ronde gevolgd bij de attendence list. Die namen zijn toch wel erg ingewikkeld.. De kinderen lachen als het me niet goed lukt om de namen uit te spreken, ik kan me voorstellen dat het erg grappig klinkt. Daarna gaan we door met de les. Elke dag herhalen we veel van de lesstof en verzinnen we weer nieuwe excercises. Je merkt al snel dat er wel veel niveau verschil zit tussen de kinderen, sommigen pikken het erg snel op, terwijl anderen duidelijk moeite hebben. Toch willen de meeste kinderen wel graag leren, en zijn ze trots als ze de opdracht af hebben. "Teacher, me finished!" Hoor je dan van alle kanten. Als er aan het einde van de dag nog tijd over is, willen de kinderen maar al te graag een spelletje spelen, en ook altijd dezelfde. Team 1/Team 2, waarbij ze rondjes om de klas moeten rennen en een woord op het bord moeten schrijven. Hier worden ze dan ook erg enthousiast van.

Na een aantal dagen beginnen de namen iets makkelijker te worden, en na een week ben ik trots dat ik alle 30 kinderen bij hun naam ken! En wat een leuke klasjes ook, de kinderen zijn erg lief! Het gebeurt dan ook nog wel dat je bloemetjes of liefdesbrieven krijgt, so cute! Over het algemeen zijn de klasjes ook best rustig, al zitten er ook zeker een aantal tussen die het erg leuk vinden om te praten..

Al met al een goede eerste week. Het lesgeven gaat steeds beter, en de tijd vliegt voorbij. Ik vind het echt ontzettend leuk, en je krijgt ook zoveel leuke response van de kinderen, echt een bijzondere ervaring! Je leert ook echt veel. Ik heb zin in de komende twee weken!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!